Retur av møbler kjøpt på nett
Hva så med retur av møbler kjøpt på nett? Selv om norske lover sier at vi har returrett på alt vi handler på nett, kan noen ting by på en del utfordringer. Å returnere møbler kan innebære mye arbeid. Hvordan håndterer vi dette best mulig?
Sjekk leverandør nøye i forkant
Den beste metoden for å unngå ulemper i forbindelse med møbler kjøpt på nett er; Sjekk leverandør nøye i forkant. La oss nå si at vi har mottatt et salongbord og en tv-benk som vi har bestilt online. Vi har sjekket leverandøren ved å lese gjennom alle betingelser de har for frakt, retur og levering av møblene. Flere nettbutikker praktiserer at du selv må betale kostnader for retur uansett hva grunnen er. Om det er fordi du benytter deg av din returrett, varene er skadet, de svarer ikke til forventningene eller leverandøren har gitt deg noe annet enn det du bestilte. I siste tilfelle bør du oppleve at leverandører tar ansvaret for eventuelle feil de selv har gjort og at du ikke må betale for å rette opp deres feil. Velger de å la deg betale for å returnere feilsendte varer, kan det bety at dette ikke er en spesielt seriøs leverandør. Dette er noe av risikoen ved online handel, men bør være en del av servicen til butikken.
Du har endelig fått salongbordet og tv-benken flatpakket inn i stua, og er ivrig for å få det montert. Når jobben med monteringen er fullført oppdager du et stygt skrap i overflaten på salongbordet. Det er umulig for deg å vite om skrapet stammer fra frakten, men du er helt sikker på at du ikke har laget det. Det er heller ikke noe tegn på pappen til at noe er skjært gjennom den. Du tar bilde av det og leverandøren ber deg sende det i retur. Da må du jo faktisk demontere bordet, pakke det ned igjen og få pakket det inn og sendt det avgårde. Dette var tilfeldigvis et salongbord i eik som veier 35 kg og leverandøren holder til i England. En seriøs leverandør vil da for eksempel bestille en henteordre fra et budbilfirma og hente bordet hos deg etter at de har sendt de nødvendige papirene som du må levere til personen som henter pakken. I så fall, er ikke returjobben altfor ille, men veldig kjedelig. Men om så leverandøren krever at du sender bordet i retur med Posten? Og du selv må levere det på posten og ordne hele forsendelsen selv? Da har du straks en større utfordring. Det er kostbart å sende en 35 kg pakke til England. Så i tillegg til at du selv må slepe pakken på 35 kg hele veien til postkontoret, så koster det deg en del å få sendt bordet avgårde.
Utfordringer ved retur
Utfordringer ved retur er avhengig av hva leverandøren gjør for deg. Selv om du har en leverandør som sender budfirma til å hente pakken hos deg, kan det hende at de ikke er spesielt flinke til det norske papirarbeidet. Du kan oppleve at budbilfirmaet ikke vil ta imot pakken fordi papirene ikke er korrekte. Men dette tar stort sett tid om det er leverandøren som betaler for returen. Du må få tak i riktige papirer, så kommer budbilfirmaet og henter når papirene er korrekte. Noen ganger kan du få dem til å ta med pakken og avtale at du mailer de riktige papirene når de er på plass, men ikke alle går med på det.
Kundeservice
Når du ender opp med å måtte sende varer i retur, er det bra om nettbutikken du kjøpte salongbordet fra har bra kundeservice. Da hjelper de deg med alle stegene for å få pakken avgårde på enkleste mulige måte.
Retur er en utfordring i forbindelse med kjøp av møbler online. Møbler veier gjerne litt og krever ofte montering. Men gode leverandører har bra ordninger for dette.