Hva skal til for å drive en vellykket fiskerestaurant? En av de aller viktigste tingene er at en klarer å holde på kundene. Man må kunne få en ny kunde til å komme tilbake til restauranten, og klarer man ikke det så skal det en del til for å klare å fortsette over tid. Dette er i hvert fall sant når det kommer til spisesteder her i landet. Det spiller ingen rolle om det er snakk om fiskerestauranter eller en hamburgersjappe.

Hvor mange overlever året 2020?

Enkelte bransjer har virkelig fått gjennomgå som en del av konsekvensen av pandemi, munnbind og sosial nedstenging. Spørsmålet om hvor mange som har klart å overleve vil bli besvart utover våren dette nye året. Bransjer som har vært særdeles påvirket:

  • Restauranter og barer
  • Reiselivsnæringen
  • Hotell og andre typer overnattingssteder
  • Flyselskaper

Det har vært svært vanskelig for mange å klare å holde hjulene i gang, selv med hjelpepakker fra regjeringen. En ser det samme i veldig mange land og Norge har nok sluppet noe lettere unna enn enkelte andre nasjoner. Samfunnet er tuftet på sosiale sammenkomster og steder hvor mennesker kan samles, og det samme gjelder disse mest utsatte bransjene. Hvorfor har det vært så vanskelig for enkelte typer bedrifter som for eksempel fiskerestauranter og flyselskaper?

Ikke alle fiskerestauranter egner seg for «takeaway»

Hurtigmatkjeder var allerede lagt opp til å kunne servere store deler av kundemassen med matretter som kan tas med hjem. Disse stedene hadde klare fordeler blant spisestedene når en ikke lengre kunne operere som normalt med servering på alle bord inne i restaurantene. Infrastrukturen var allerede oppe og overgangen til kun «takeaway» ble derfor ikke altfor stor.

grillet fisk

Restauranter som blant annet mange av landets fiskerestauranter, serverer fersk sjømat som er ment til å ha kort vei fra kjøkkenet til tallerkenen. Selve råvarene er ofte kortreiste og leveres daglig til fiskerestauranter og skal ofte serveres rykende fersk. I tillegg er det ofte en del av opplevelsen å spise på restauranten. Hvordan har disse spisestedene klart å overleve i denne spesielle tiden?

Midlertidige endringer

For å kunne holde dørene oppe og fortsatt være åpen dette siste året, så tok både fiskerestauranter og andre typer spisesteder flere grep for å få dette til.

  • Endret menyer
  • Fysiske endringer i lokalene
  • Færre ansatte
  • Nye former for promoteringer av restauranter som ikke pleide å ha «takeaway»

Finere spisesteder fikk den største jobben med omorganisering da mange av disse stedene vanligvis kun hadde gjester som spiste i selve restaurantene. Hvordan klare å fortsette driften med kun noen få bord inne, eller hvis det kun var tillatt med uteservering?

Laks

Uteservering krever naturlig nok fysisk plass utenfor restauranten i tillegg til gode værforhold. Her i Norge er det en naturlig kortere sesong for uteservering enn mange andre land på grunn av værforholdene.

Dette satte en naturlig begrensning for å kunne tilby dette til kundene. I tillegg er ikke alle restaurantene plassert slik at de har den fysiske utendørsplassen som gjør uteservering mulig. Og så kommer en til den siste muligheten restaurantene hadde for å kunne fortsette med driften, nemlig å selge retter som kundene kunne ta med hjem.

Bestille ute, ta med hjem

Flere spisesteder tilbudte kundene dette alternativet før pandemien inntok samfunnet, og disse stedene trengte kun å bygge ut tilbudet. Veldig mange andre måtte legge om driften fullstendig og starte med dette som et helt nytt tilbud. Mange fiskerestauranter måtte tenke nytt og justere menyene slik at rettene ble mer egnet for hjemlevering.

Ulike tjenester som sørger for hjemlevering av mat gjorde jobben mye enklere for de restaurantene som benyttet seg av dette. Ikke alle ønsker å hente selv maten en bestiller på nettet eller på telefon og ulike apper. Tjenesten foodora er for eksempel en av disse hjemleveringstjenestene som har økt kraftig dette siste året. Man går inn på appen deres og kan bestille mat fra en rekke ulike typer restauranter og får rettene kjørt hjem på døren.

Flere og flere restauranter benytter seg av slike tjenester og dette er nok kommet for å bli, uavhengig av pandemien. Man kan enkelt bestille mat fra alt fra indiske restauranter til eksklusive fiskerestauranter. En velger først restaurant, deretter rettene en ønsker og så betaler man. Så kan man dekke bordet mens man venter på at maten leveres på døren. Enklere blir det ikke.